Svært ofte er det små ting som avgjør om møtet går bra – og om du får aksept eller ikke.
Det kan faktisk være noe så banalt enkelt som å velge riktig tidspunkt for presentasjonen! Så her følger et litt banalt, og enkelt hverdags-triks:
Poenget er at kunder (eller uansett hvem som lytter på den andre siden av bordet), alltid har sin egen plan for resten av dagen – altså tiden etter møtet med deg – enten det er henting i barnehagen, fotballtrening, middag med mamma eller noe helt annet. Dette kan du utnytte til din fordel.
Alle har en travel agenda
La oss si at du trenger aksept for utvikling av et godt prosjekt – resten av din gruppe trenger dog en god gjennomgang i fakta og detaljer, for å kunne applaudere dine konklusjoner og forslag. Innholdet i presentasjonen er greit, men du innser at ett og annet tema kan by på utfordringer og diskusjoner.
Diskusjoner som du ikke ønsker så mange av akkurat nå – av ulike årsaker. Du har dårlig tid og vil videre med prosjektet ditt!
Start møtet mandag klokken 15.00
I spesielle situasjoner er det å booke møtet helt mot slutten av arbeidsdagen en gylden mulighet – som sjelden slår feil. Sett av nøyaktig én time i kalenderen til dette møtet, og start klokken 15.00.
Skap følelsen av ryddighet og effektivitet på én gang – da står det selvsagt kaffe, te, frukt og lignende på bordet når møtet begynner.
Ønsk velkommen, start din presentasjon – og informere møtedeltakerne om at ”vi tar diskusjon og spørsmål når jeg har kjørt gjennom presentasjonen”. Enkle, lukkede spørsmål kan du allikevel invitere på – underveis.
Suksessoppskrift?
Jeg har ikke fingre nok til å kunne telle på to hender hvor mange ganger dette har vært en suksess-oppskrift. Et rolig og kompakt møte – en ryddig presentasjon – en velplassert diskusjon på slutten av møtet.
Skap gjerne god stemning med litt humor, etc., men pass på at du beholder flyten i din presentasjon. Alle vil videre - til sine egne planer
Poenget er altså at klokken tikker og går mot privatliv – alle har sine private agendaer i bakhodet.
Derfor – de marginale spørsmålsstillingene og alt små-snakket (som vi nordmenn elsker…) – begrenser seg selv – det blir en mer konstruktiv dialog i 9 av 10 tilfeller. Prosjektet ditt er i boks!
Prøv. Det motsatte er å booke et møte klokken 10.00, som i praksis betyr at alle kan sitte til lunsj – man bruker automatisk lengre tid på diskusjonene, og mye kan skje… Eller kanskje du synes dette var litt for utspekulert…? :- )
Jeg har samlet absolutt ALLE mine huskeregler på én liste! 60 sjekkpunkter som du vil få glede av med det samme.