Verden forandrer seg. Plutselig en dag oppdager du at kommunikasjonen er blitt utydelig. Er du der i dag?
Det du trodde var OK for et par-tre år siden, virker kanskje gammeldags - eller lite spisst og tydelig i forhold til hva du skulle ønske. Ta det helt med ro - du er selvsagt ikke alene om å oppdage dette. Utrolig mange selskaper, ikke minst unge virksomheter, går svært fort frem ved valg av navn, design av logo - og utvikling av budskapet som skal fortelle hva de ønsker å bli kjent for. Samtidig utvikler virksomheten seg - og vips, så er det ikke samsvar mellom budskap og virkelighet.
Typisk. Det ene budskapet oppå det andre
En veldig vanlig årsak til at merkevarer og selskaper oppleves som utydelige i dag, er at leveransen blir mer omfattende. Det som en gang var en liten, kvass kniv, er plutselig blitt en rød alt-mulig-Victorinox foldekniv med både saks, boksåpner og neglefil. Og alt dette skal du kommunisere - og .... prioritering er vanskelig!
Det er denne kompleksiteten som ofte skaper hodepine, og som gjør at det ropes på "Nytt navn! Ny strategi! Ny kommunikasjon! Vi må bli tydeligere!" Osv, osv.
Ofte, men ikke alltid, er det fornuftige svaret JA - på disse spørsmålene.
"Vi bruker kunstig intelligens"...
Før vi begynner å gå løs på design og nye tekster, videos, osv - må kjernebudskapet gjenfinnes ett eller annet sted. Det er ikke noe man skal "finne på" - det er rett og slett noe man skal finne. For det finnes jo alltid der, et sted.
I dag er det mange teknologi-selskaper som innleder sine presentasjoner med å si noe ala dette : "Vi bruker kunstig intelligens for å ......"
Kunstig intelligens er aldri kjernebudskapet. Det ville vært som om et selskap på 50-tallet sa : "Vi bruker telefon for å gjøre følgende ...."
Kjernebudskapet handler alltid om hva du skaper av verdi, det som oppleves som en verdifull og annerledes leveranse, for det mennesket du velger å kommunisere med. For markedet, kunden din. Det er ikke vanskelig, men det føles ofte rotete, når man "lever og jobber inne i sin egen merkevare-boble"...
Men hva koster en ny look & feel?
Det enkle svaret finnes ikke. Men - det finnes selvsagt utallige bra konsulenter og byråer som kan hjelpe deg med å finne et kjernebudskap, spisse det, og rett og slett lage en kommunikasjons-strategi. En kommunikasjons-plattform. Kostnadene blir normalt størst om du velger et stort byrå (PR eller reklame, for eksempel) - da kan slike prosesser typisk koste alt fra 2-300.000 kroner, til det ti-dobbelte. Megastore selskaper som Equinor involverer selvsagt mange egne ansatte, og kjører de aller største prosessene. De vet at det lønner seg - de ha gjort det mange ganger før. Men du verden så mange møter det blir. Og du verden så dyrt det blir...
Er mindre prosesser like bra?
Mitt svar er - ja, minst like bra. Små og mellomstore prosesser koster ofte 2-300.000, de også. I byrå-verdenen, vel å merke. Min innvendig mot mange byråer og konsulenter som jobber med merkevare og kommunikasjons-strategi, er at de ofte leverer en "tykk" Powerpoint-presentasjon, pluss en stor dose research. Resultatet? Du får vite hva du bør gjøre. Det du ikke får vite, er hvordan du skal gjøre det. Og da starter taksameteret på nytt. Sannsynligvis i et reklame- og/eller design-miljø, som koster omtrent det samme, eller mer - som plattform-prosessen du nettopp var ferdig med.
Hvordan blir kommunikasjonen faktisk seende ut? Hvilken visuell retning skal vi gå for? Denne typen fargebruk, denne typen språk, foto, osv, osv. Personlig klarer jeg ikke å levere prosesser som ikke inkluderer dette arbeidet også. Det skal være enkelt å komme i gang med web, logo-design, markedsføring, osv.
Så hvis du er som meg - klar for å diskutere ditt ståsted, dine mål og muligheter - for deretter ganske raskt å produsere design og virkemidler - så er det kanskje en god match. Powerpointen blir "tynnere", for å si det sånn. Prisen gjenspeiler tidsforbruket og varierer typisk fra 80 til 150.000 - avhengig av hvor mye som må utvikles, fornyes, skapes. En navneprosess som krever både idéjobbing og en del administrasjon (knyttet til registrering, godkjennelser, m.m) - kan være viktig, for eksempel. Den er også tidkrevende. :- )
Det finnes ingen enkel fasit, men - jeg håper du ble litt klokere!
Jeg har samlet absolutt ALLE mine huskeregler på én liste! 60 sjekkpunkter som du vil få glede av med det samme.