Mange kunder av meg har kommet med følgende ønske: ”Ok, Nils Petter – dette høres spennende ut – bare send meg disse idéene på mail.”
Slå på alarmen om du blir bedt om å gjøre dette! Forbered deg på den "bestillingen" - og ha svaret klart. Du skal nemlig ikke sende idéene dine over på mail.
Jeg har jobbet med reklame minst like lenge som mail har eksistert – og svaret har alltid vært: ”Beklager, men det kan jeg ikke gjøre. La oss ta et møte – når har du tid?”
Jeg har fått alle slags reaksjoner på dette, men ingen kunder har noen gang forlatt meg eller blitt ”varig gretne”…. :- ). De har akseptert å vente på et fysisk møte - ansikt til ansikt - eller til nød, et Teams-møte. Det er litt risikofylt, det også - men MÅ du, så kan du øve, og kjøre presentasjoner online.
Kundene tåler ditt nei, sorry...
Litt motstand har jeg møtt, men når jeg insisterer på at enhver idé må presenteres på en skikkelig måte – ansikt til ansikt – så løser det seg – alltid.
De fleste forstår argumentet raskt, men av og til må du kanskje minne kunden på at han/hun selv neppe ville sendt deg forslag til design på en ny bil, det nye navneforslaget på firmaet, eller idéen om å satse i et helt nytt marked – på mail.
Hvorfor ikke?
Idéer er en vare som både har en rasjonell side og en emosjonell side. Sender du den over på mail – vil de rasjonelle argumentene ha en ørliten sjanse til å overleve, men de emosjonelle argumentene (som ofte veier minst like tungt) vil garantert dø på veien.
Du klarer ikke å se kunden din, sjefen din eller kollegaen din, dypt inn i øynene – smile og se både stolt og overbevisende ut – i en pdf som du sendte over på mail.
Idépresentasjoner er som skreddersydd for det fysiske presentasjons-formatet!
For å overbevise noen om at du har et virkelig godt forslag på hjertet – lov meg at du aldri, aldri sender det på mail.
Ikke til noen.
Jeg har samlet absolutt ALLE mine huskeregler på én liste! 60 sjekkpunkter som du vil få glede av med det samme.