Når kunden din trenger en strategisk story. Værsågod, en enkel mal.

bedre business tenke stort

 

Har din kunde en strategisk story som viser vei og som gir en følelse av større mening med hele virksomheten? Hvis ikke, kan denne artikkelen kanskje hjelpe både deg og din kunde i gang med skrivingen av en strategisk story.

La oss si at du jobber med et nettprosjekt, hvor det ofte er et naturlig behov for å gi besøkende på nettsidene en  mulighet til å se bak alt som heter salg og fordeler – og bli kjent med virksomheten som sådan.

Mange opplever dette som både viktig og interessant. Ikke minst når en kunde er på jakt etter flere medarbeidere – da vil teksten ofte være helt nødvendig å ha på plass, for å bli vurdert som en interessant arbeidsgiver.

Strategi. Hvor kommer vi fra, og hvor skal vi?  

Det fine med å bruke litt tid på en strategisk story, er at man investerer i noe man vil få glede av i mange ulike sammenhenger. Til og med på julebordet (!) – mer om dette litt lengre nede i artikkelen!

Et klassisk eksempel er jo som nevnt innledningsvis - nettopp nettsidene, hvor noe av det viktigste besøkende ønsker å vite, er ting som ”hvem er dere, hva tenker dere, hvor skal dere”, osv…

Overraskende mange virksomheter har ikke denne storyen liggende klar. Ikke i kortversjon på nettsidene, og heller ikke i den lange versjonen – som er viktig for den som virkelig er interessert.

Hvorfor det føles vanskelig.

Det er jo litt rart, dette. Alle virksomheter sitter jo på en slik historie, egentlig. Og – de fleste virksomheter vet ganske godt ”hvor de skal”, bare de får tenkt seg om bitte litt… :- )

Jeg gjetter på at det er frykten for at dette er komplisert å formulere – som gjør at det utsettes - eller liksom ”aldri” blir tatt tak i.

Synd, for dette er enklere enn man tror. Jeg vet, for jeg har selv skrevet mange slike tekster basert på intervjuer med bedriftsledere, en enkel stikkords-liste, osv. De aller fleste kundene mine kunne lett ha skrevet en helt OK tekst - selv.

Hva må teksten handle om?

En strategisk story handler i bunn og grunn om å fortelle hvor du kommer fra, hvilke mål du har, og litt om hvordan du har tenkt å komme deg dit.

Kort sagt - litt om hvordan virksomheten oppstod, hva eller hvem som hjalp til underveis – hvordan ting utviklet seg, gjerne med enkelte både opp- og nedturer (i hvert fall i langversjonen).

Dagens status, kanskje et stort, hårete mål (?) – og evt noe om hva som må til for å lykkes.

Basic oppskrift på en tenkt, strategisk story.

Malen og rekkefølgen jeg gir deg under her er ingen fasit, men det kan fungere for svært mange. Prøv, om enn bare med stikkord – og la eventuelt andre skrive selve teksten for deg, om du kjenner noen med en god penn.

Dersom du allerede er blitt ”kompis med ChatGPT” – kan et hvilket som helt rå-utkast selvsagt lastes opp der, med en bestilling a-la ”kan du rette opp skrivefeil i denne teksten, gjøre språket enda bedre og gjerne bytte litt om på rekkefølgen, dersom det blir mer logisk?”

Jeg merker at jeg nå også bør tipse deg om at en slik story fort kan bli en kort, men hyggelig tale på 10-års-jubileet for kunden din! Eller på julebordet! I så fall er det jo bare spørre ChatGPT om å lage en egen versjon, som egner seg perfekt som festtale :- ))

Her er en innholdsmal du kan kopiere! 

  1. Slik startet det.

Det er alltid et godt sted å begynne! Vær kort!

Inspirasjon til innhold: For X år siden (eller var det ikke så lenge siden…?), startet din reise. Årstallet kan være interessant. Det var jo kanskje det året Steve Jobs introduserte smarttelefonen – og alt endret seg – nok en gang? Referanse? For eksempel. Viktig – vi så at det var et stort behov for …. Osv.

  1. Et første mål.

Her kan du typisk si noe om hva dere ønsket å få til.

Inspirasjon til innhold: Dette var et problem. Så vi tenkte – dette vil vi gjøre noe med! Beskriv muligheten og tanken på hva dere kunne få til. Var det gamle metoder som var modne for å moderniseres? Digitaliseres? "Det må da være behov for noen som gjør dette på en annen måte?!" Og så startet jakten på løsninger. Fikk du hjelp fra noen? Personer eller virksomheter? Det offentlige? Fortell kort hva dere gjorde, evt trekk frem én viktig og avgjørende hendelse.

  1. Utfordringer underveis?

De fleste gode virksomheter støter på vanskeligheter. Utfordringer som må løses. Dette er ofte interessant for andre, særlig hvis man tør å være litt personlig.

Inspirasjon til innhold: Gi oss det beste eksempelet på en hindring eller en utfordring – som kanskje satte hele prosjektet og virksomheten i spill. Var det flere? Ikke ta med alt, men konkludere med at gikk bra til slutt.

  1. Opptur og nye muligheter.

Nå er vi klare for å beskrive oppturen – hva som gjorde at vi så lyset i tunnelen, og virkelig kunne satse.

Inspirasjon til innhold: Fortell hvordan det opplevdes å se lyset, føle medvind, og eventuelt at det dukket opp nye muligheter. Vær gjerne konkret, av typen: …. og seks måneder senere hadde vi 10 store kunder og fremtiden så endelig  lys ut. 

  1. Takke dem som fortjener det.

Dette er viktig punkt, men lett å glemme! Husk å være tydelig på hva og hvem som har backet virksomheten underveis for at du er på god vei mot målene dine.

Inspirasjon til innhold: Hvorfor er vi her i dag? Det hadde ikke vært mulig uten en engasjert ordfører, gode råd fra Xyz, og den fantastiske gjengen som jobber her. De har stått på, osv – og jeg er stolt over…. Osv. Det er lov å nevne enkeltpersoner, hvis det ikke føles feil for andre som også har bidratt.

  1. Vi skal videre. Målet i det fjerne.

Siste punkt i strategisk story – si noe om veien videre. Gjerne supplert med hva du/dere tror om utviklingen i dette markedet – og hvilken posisjon vi satser på å ta.

Inspirasjon til innhold: Markedet for Xyz er inne i en rivende utvikling. Vi ser at X er på vei, Y kommer til å skje, og det blir økende satsing/press på Y, osv. I lys av dette, kommer vi til å satse på …, osv, osv. Vi gleder oss til fortsettelsen!

Da er du i mål.

Jeg håper du én eller flere ganger kan få bruk for denne malen, i ditt arbeid med kunder – og ønsker deg lykke til.

 

 

Vil du ha New Biz-tips hver uke?

Jeg får ukentlige tilbakemeldinger fra lesere som elsker dette innholdet! (Hvis du allikevel skulle gå lei, kan du selvsagt hoppe av med et enkelt klikk.)

Obs! Jeg hater spam og deler ingen data med noen. :- )