Tre gode grunner til at du aldri skal presentere ideer på mail.
Kreative selskaper er avhengig av idéene sine. Noen ganger er de ganske basic, ofte er de gode – av og til sitter du med en kjempegod idé som du gleder deg til å presentere. Men hvordan? Hva gjør du når kunden sier - ”Bare send det over på mail!”...?
Høres det kjent ut? For å være tydelig helt fra start: Her får du tre grunner til at du aldri – aldri – aldri – skal si ja til forslaget om å ”maile over” idéene dine.
For mange kreative selskaper er dette faktisk en vanlig forespørsel fra kunder. Et forslag som kan virke uskyldig, men som i realiteten kan sette hele prosjektets verdi – og byråets økonomi – i fare.
Si nei, med et smil.
Det er lett å føle seg presset til å si ja, spesielt når kunden er travel eller ønsker raske svar. Men hvis du ønsker å beskytte verdien av arbeidet ditt og sikre at kunden virkelig forstår verdien av ideene dine, er det én enkel regel du må følge: Ikke gjør det. Aldri.
Hvorfor? Fordi en idé ikke bare er ordene og bildene som utgjør den. Det handler om hele presentasjonen, innpakningen, følelsene og engasjementet du skaper i øyeblikket. Alt dette er avgjørende for at kunden skal kunne forstå – og virkelig sette pris på – det du tilbyr. Etter min mening gjelder dette også ganske enkle og ”små” prosjekter – hvor idéene ikke vil få taket til å løfte seg, uansett hvor godt det går.
De tre gode grunnene.
Når du sender en idé på mail, mister du 99% av muligheten til å påvirke mottakeren. Du gir rett og slett fra deg kontrollen over hvordan ideen blir tolket og mottatt. Her er hva som ofte skjer:
1. De emosjonelle elementene forsvinner. Ideer er ikke bare logiske. De er følelsesladede, inspirerende og ofte banebrytende. Når du sender en idé på mail, mister du sjansen til å bruke kroppsspråk, stemmeleie og entusiasme til å formidle ideens fulle kraft. Det høres selvsagt ut – og det er det!
2. Kunden undervurderer arbeidet. En mail kan aldri reflektere timene med kreativt arbeid som ligger bak en idé. Kunden ser bare noen få (?) setninger eller en PDF og tenker: "Hvorfor skal dette koste så mye?"
3. Konkurransefaktoren øker. Når kunden har fått idéen i innboksen sin, kan forslaget lett deles med andre – venner, onkler, tanter, ja - kanskje til og med konkurrentene dine. Plutselig er ideen din i spill uten at du har noen kontroll.
Konklusjonen er åpenbar – mail øker risikoen for at idéene dine ikke blir godkjent (med det mangedobbelte) og at du dermed må gjøre jobben om igjen. Og hvor ble det av den gode diskusjonen for å fjerne usikkerhet?
Her er noen tips som vil hjelpe deg å oppnå det motsatte. Nemlig at både du og kunden din i samspill bidrar til at utpakkingen av dine forslag blir en god opplevelse. En opplevelse som dere begge gleder dere til å gjenoppleve. Du vil jo komme tilbake med flere slike opplevelser senere, ikke sant?
Løsningen: Skap magi i møtene dine!
Det er i møtet – enten fysisk eller digitalt – at du får synliggjort verdien av arbeidet og tankene dine og hvor du virkelig kan selge inn ideene. Her er noen tips til hvordan du kan lykkes oftere, både i fysiske møter og digitale presentasjoner:
Fysiske møter:
- Vær forberedt. Ta deg tid til å forstå kunden, behov og forretningsmål. Vis at du har denne innsikten når du presenterer! Ofte er dette nok til å få kunden til å være positiv – selv før forslagene er presentert. :- )
- Engasjer ditt publikum. Bruk visuelle hjelpemidler, fortell historier og skap en opplevelse som kunden vil huske. Er dere flere i møtet? Fordel oppgaver.
- Øv – da vil du kjenne på selvtillit. Tenk litt på kroppsspråk, ta deg tid til øyekontakt, osv – som også gjør at kunden føler seg sikker på at du vet hva du snakker om. Idéen er godkjent!? Ingen følelse er bedre!
Digitale møter:
Hvis et fysisk møte ikke er mulig, kan digitale møter være et bra alternativ – men da må du være ekstra nøye – og forberede deg litt annerledes.
- Teknisk kvalitet er alt. Sørg for god lyd, skarp video og en stabil nettforbindelse. Dårlig kvalitet kan få deg til å virke mindre profesjonell. Obs! Sjekk og/eller test gjerne – kunden bør jo også ha et godt oppsett hos seg.
- Hold presentasjonen visuell. Bruk verktøy som PowerPoint, Keynote, Miro eller tilsvarende, for å illustrere ideene dine. Gjør det enkelt, men effektivt.
- Øv på å formidle entusiasme digitalt. Det kan være vanskeligere å uttrykke energi og engasjement gjennom en skjerm. Øv på stemmebruk, tempo og pauser for å holde oppmerksomheten. Obs!!! Webkameraet som er festet til en TV, plassert flere meter fra deg og dine 2-3 kolleger burde forbys til slike presentasjoner (det er ikke bra når møtebordet opptar mesteparten av plassen på skjermbildet...:- )) Sitt - eller stå - med ditt webkamera 50-100 centimeter fra deg.
- Planlegg interaktivitet. Still spørsmål underveis, be om tilbakemelding og involver kunden aktivt i presentasjonen, som om dere satt i samme rom.
Ikke bare ”noen forslag” – en totalopplevelse.
Dine forslag har selvfølgelig verdi, men det er hele "pakken" rundt den som gjør den fakturerbar. Har du et ”fakturerbart-mindset” har du sannsynligvis forlengst oppdaget at at det er mye, mye mer lønnsomt å presentere når du kan se kunden i øynene – samtidig som du snakker.
Lykke til!
Vil du ha New Biz-tips hver uke?
Jeg får ukentlige tilbakemeldinger fra lesere som elsker dette innholdet! (Hvis du allikevel skulle gå lei, kan du selvsagt hoppe av med et enkelt klikk.)
Obs! Jeg hater spam og deler ingen data med noen. :- )