La din definisjon av suksess styre hvordan du driver virksomheten.

bedre business

 

Når du møter en bransje-venn du ikke har sett på en stund, er det første spørsmålet du må svare på, ofte ”Hei, hvordan går det?”  Og du svarer med letthet - ”Det går bra. Hva med deg?”

Slike hverdags-situasjoner er enkle å håndtere. Men hvor lett er det å svare når du stiller dette enkle spørsmålet - til deg selv...?

Ærlig talt, hvordan går det med meg? Har jeg egentlig tenkt over hva ordet suksess betyr? For meg?

Det er et fint, og viktig spørsmål å stille seg. Svaret burde nemlig styre hvilke aktiviteter du og din virksomhet velger å prioritere fremover. :- ) 

For å hjelpe deg litt på vei, skal du få noen grunnleggende tips til slutt i denne artikkelen. Men først ....

Går du etter pengene?

Hvis suksess for deg først og fremst er å tjene mye, og stadig mer, penger – er svaret enkelt å finne. Og bare så det er sagt – jeg tenker at det er helt opp til deg selv hvordan du definerer ordet ”suksess”. Det er 100% OK å ha ”tjene mest mulig” som din definisjon på suksess! (Heng med til slutten av denne artikkelen, så skal jeg røpe en liten hemmelighet om akkurat dette - som jeg ikke har nevnt for noen - før nå...)

Å gå etter pengene, behøver ikke bety at du driver et byrå med dårlige verdier. Tvert i mot, vil jeg si. I kommunikasjonsbransjen har det i lang tid vært sånn at de mest anerkjente byråene som regel også har gått med de største overskuddene.

Se på prisvinnende byråer som Try, Anti og Zynk. Det er høyt respekterte byråer, med mange gode økonomiske resultater bak seg.

Med andre ord – hvis du går etter pengene, må du høyst sannsynlig jobbe sent og tidlig for å skape det beste byrået å jobbe i. Finne de flinkeste folkene, utvikle spesielle kvaliteter, osv, osv.

Går du etter en hyggelig arbeidsplass for deg selv?

Jeg kjenner ledere i kreative selskaper som definitivt ikke har som mål å tjene mest mulig penger. De trives utrolig godt med å utvikle god kommunikasjon – og hvis det kan gi dem en kombinasjon av interessant hverdag og grei økonomi – er livet perfekt.

Problemet med denne definisjonen av suksess, er at det er vanskelig å gjenskape den over lang tid. Hvis du allikevel føler at hjertet forteller deg at du først og fremst er opptatt av hyggelige kunder og god stemning fra ni til fire – vær bare forberedt på at virksomheten kan gå i bølgedaler. Når du spør deg selv - ”Hvordan har jeg det...?” – vil svaret på dagens spørsmål av og til føles irriterende ubehagelig. :- )

Går du etter trygghet, rett og slett?

Det må jo være fullstendig greit - også for kommunikasjonsfolk - å ha trygghet som definisjon på egen suksess. En økonomisk trygg hverdag.

Jeg tror ikke man er pukka nødt til å brenne for design, gode kommunikasjons-løsninger og være nysgjerrig på alt det nye, etc  – for å føle at man når sine mål.

Leverer du på et helt greit kvalitetsnivå, og kundene dine er happy – så har du min fulle respekt. Problemet med denne definisjonen av suksess, er nok en gang at det er vanskelig å gjenskape den over lang tid.

Det var jo akkurat det du ikke ønsket deg. Utrygghet. Mitt tips er at du sannsynligvis trenger en plan B, i tilfelle du plutselig må innrømme – ”Nei, jeg føler meg ikke som en suksess, akkurat nå.”

Går du etter fag, fag, fag?

Jeg misunner deg! For hvis du er en ekte fag-entusiast og nerd, som samtidig klarer å skape deg et herlig byråliv over tid, alene eller sammen med andre – så er du utrolig privilegert.

Det finnes sikkert eksempler, men jeg kjenner ingen... :- )  Det er vel mer vanlig at større organisasjoner finner plass til fag-eksperter som får rikelig med tid og rom til å videreutvikle faget og styrke hele organisasjonen, enn nerder som driver en grei business for seg selv.

Tilbake til spørsmålet. Hei, hvordan går det?

Suksess er individuelt. Derfor må vi starte med å forstå oss selv – hva vi egentlig vil - og tørre å sette grenser. Når du har avklart hva suksess betyr for deg, blir det mye lettere å sette relevante mål – og prioritere aktiviteter som faktisk bringer deg dit. 

  1. Så hva er suksess for deg?

Svar ærlig på disse spørsmålene:

  • Hvis jeg ser tilbake om ett år, hva må ha skjedd for at jeg kaller året en suksess?
  • Hva ønsker jeg å oppnå i karrieren min? I livet mitt?
  • Hva gir meg energi i jobben, og motsatt?
  • Hvilke verdier betyr mest for meg?
  1. Og hva er aller viktigst?

Når du har reflektert, organiser tankene dine.

  • Lag en liste over de tre viktigste tingene som definerer suksess for deg.
  • Vurder hva du må si nei til for å gi plass til det som virkelig betyr noe.
  1. Hvordan kommer du dit?

Suksess krever planlegging. Bruk definisjonen din som fundament.

  • Sett konkrete mål: Hva vil jeg oppnå innen 6 måneder? Ett år?
  • Bryt målene ned i aktiviteter: Hvilke handlinger må til for å komme i mål?

Lykke til!

 

P.S.: Jeg lovet å fortelle deg en hemmelighet. Sammen med Terje Thorkildsen drev jeg og og en håndfull andre, dyktige partnere - reklamebyrået Nordskar&Thorkildsen Leo Burnett. Vi var Norges største byrå en periode på 90-tallet og sånn ca annethvert år ble vi kåret til "Årets Byrå". Vi hadde noen av de beste tekstforfatterne og AD-ene - ja, flinke folk i alle roller, egentlig. Gode idéer var vårt viktigste kjennetegn - og vi hadde noen utrolig inspirerende og suksessrike år. Så hva var vår definisjon av suksess?

På en intern byråfest hvor vi feiret en ny kåring av å være i tet, osv..., fant jeg min viktigste partner Terje, sittende alene på sitt kontor med en øl. Etter en kort diskusjon sier Terje plutselig - "Du, Nils Petter - hvorfor driver vi egentlig med dette...?" Mitt svar kom litt fortere enn jeg hadde tenkt meg. "Terje, jeg driver med dette på grunn av pengene." Anerkjennelse, priser, osv - det var var middelet, ikke målet, for meg.

Terje´s reaksjon? Han sa ingenting, men han smilte. Og så svært lettet ut. 

 

Vil du ha New Biz-tips hver uke?

Jeg får ukentlige tilbakemeldinger fra lesere som elsker dette innholdet! (Hvis du allikevel skulle gå lei, kan du selvsagt hoppe av med et enkelt klikk.)

Obs! Jeg hater spam og deler ingen data med noen. :- )