Tror vi at det finnes en sammenheng mellom god stemning og New Biz-suksess?

bedre business new biz

 

Ja, det tror vi! Og for å si det med andre ord – hvis stemningen i din virksomhet fremstår som uinspirert og kjedelig – ikke bli overrasket hvis dere samtidig strever med å skape gode resultater.

”OK, men vi har en god internkultur og folk har det bra”, vil mange si.

Mitt svar er – veldig bra – det er supert, men sannsynligvis vil denne artikkelen være nyttig uansett. Kanskje vil du oppdage at også du og dere har litt å gå på? Ikke umulig ... jeg trodde nemlig også at vi hadde alt på stell.

Jeg har ledet et par reklamebyråer og en teknologivirksomhet. Jeg hadde det gøy på jobben. I perioder var det ikke like gøy for alle.

Og det gjorde ganske raskt utslag på bunnlinjen.

Et fullstendig crazy krisemøte.

Av alle historier jeg kan fortelle fra min egen byråvirkelighet, skal du her få en av de rareste jeg har opplevd.

Jeg behøver ikke si hvilket selskap jeg jobbet i den gangen – det er ikke viktig nå. Men altså – to av mine aller, aller beste prosjektledere stod plutselig inne på kontoret mitt og så dødsens alvorlige ut.

De fortalte en historie om en sjef som de ikke kunne leve med lenger. Listen over dårlige opplevelser var endeløs – ”dette må slutte, eller så slutter vi”, sa de i kor.

Jeg fikk tak i problem-sjefen og fortalte ham mer eller mindre hele historien. ”Du må innkalle til et møte senere i dag – få alt på bordet og virkelig love bot og bedring, OK?”

Et par timer senere var han tilbake – strålende fornøyd. ”Nils Petter – jeg må virkelig takke deg for at du slo alarm! Jeg har oppført meg som en dust,” sa han.

”Og nå er alt bra igjen...?”  Han smilte, og sa... ”Absolutt! Vi hadde et fantastisk godt møte. Jeg la meg dønn flat, og nå ser vi bare fremover.” For å være helt sikker – sa jeg ... ”OK, så det ble altså god stemning...?””100%! Vi er gode venner og klemte hverandre da møtet var over.”

Ti minutter senere var også de to prosjektlederne tilbake. Jeg så spørrende på dem... ”Vel?” Den ene tok ordet, og sa ...

”Vi har nettopp vært med på det sykeste møtet vi noen gang har vært med på.”

De forklarte i detalj hvordan møtet hadde forløpt, og selv om jeg trodde 100% på deres historie – var det ikke til å tro. Aldri har jeg vært så tett på en sjef (som jeg selv hadde ansatt – uhu..) som forstod sine omgivelser dårligere. Møtet hadde vært en enetale, fullstendig tomt for empati, osv, osv.

Jeg håper du aldri har opplevd noe like crazy. Det værste er - sannsynligvis prøvde denne sjefen så godt han kunne. Han bare kunne ikke.

Etterlyste New Biz-innsats hver uke.

Denne lederen stod foran sine kolleger ukentlig – i det såkalte ukemøtet, og forklarte hvor viktig det var ”at alle jobbet New Biz”. Jeg skal ikke gå i detaljer, men det viktigste å huske på, er dette:

I selskaper med dårlig ledelse og ditto dårlig stemning, lykkes man ikke i arbeidet med å skaffe nye kunder og mye oppdrag. Så enkelt er det.

Og motsatt – dersom du er en ganske god leder, men bare fokuserer på oppgaver og resultater – og glemmer å skape god stemning – så har du mye å gå på! Jeg har vært gjennom dette selv, og det er neppe veldig overraskende å lese at det er i periodene hvor vi hadde det morsomst på jobben, at det også gikk best, resultatmessig.

7 tiltak som skaper god stemning.

God ledelse er selvsagt sammensatt, og det er lov å ha sin egen stil og gjøre tingene på sin egen måte. Og - dette er ikke en artikkel med tips til god ledelse, egentlig. Uansett - her er noen enkle, praktiske ideer til aktiviteter som er med på å bygge god intern-kultur. Dette er ideer som har vært svært viktige for de selskapene jeg selv har vært leder og/eller ansatt i.

1. Et godt planlagt ”trafficmøte” med hele gjengen - hver uke.

Vi sverget til fredag morgen klokken 09.00 – og det hadde mange fordeler. Her slapp alle til med sin stemme. Vi gjennomgikk status på alle oppdrag, gjorde avtaler, osv. Vi viste ferdige jobber på storskjerm, snakket om kunder som kommer på besøk i kommende uke, osv, osv. For sent til møtet? Sorry – vi starter 09.00 SHARP, uansett. Etterhvert blir det dermed 99% fremmøte fra start (alle elsker egentlig at folk stiller til avtalt tid). Presis-kulturen fikk vi på kjøpet!

Jeg kjørte en Powerpoint som styrte oss gjennom møtet, som alltid varte en time – aldri mer, ihvertfall. Den Powerpointen ble fylt med innhold gjennom hele uka – for å redusere stresset med å forberede seg.

2. Faste ritualer, knyttet til spesielle hendelser, m.m. 

Med faste rutiner på ting, føler folk seg trygge – sånn er det bare. Er du nyansatt? Vi har ryddet plass til deg her, din Mac står der, i denne konvolutten ligger alt du trenger, foreløpig passord, os, osv. Marit er din hjelper de første dagene – hun hjelper deg i gang.

Desember? Julebord, selvsagt – og i juni? Alltid blåtur ut på fjorden. Osv, osv, osv ...

3. Blomster, gavekort på Peppes – til månedens ildsjel.

Tenk deg å bli løftet frem på det store ukemøtet, med alle til stede – og få oppriktig anerkjennelse og ros. Å gi andre ros skal selvsagt være naturlig til alle tider, men det er noe eget med å være den ene personen (eller teamet), som får full oppmerksomhet foran gode kolleger.

Dette er superviktig – og alle verdsetter det – uansett om man blir valgt ut, eller ikke. Og – bare så det er sagt – hvis noen hadde gått over alle støvleskaft og levert fantastisk innsats langt over forventning – kunne vi vise anerkjennelse over forventning også. ”Værsågod. Ta med deg kjæresten din og ta en helg i Stockholm!”

Det er å overdrive, vil noen si. Nei. Det er både hyggelig og lønnsomt, er det rette svaret!

4. Lure alle, hvis 1.april lander på en arbeidsdag.

Dette er bare ett av flere eksempler på at kreativ ledelse også vil inspirere til kreativ innsats. Jeg har fortsatt elleville minner fra aprilspøker som tok alle på senga, og som vi lo av i ukesvis. Som ”takk” – kunne den som stod bak, selv bli utsatt for morsomme påfunn, til uventede tider. Til ny latter!

Det kan aldri bli nok tøys og tull, etter min mening. Det er på denne måten du skaper et annerledes miljø. Helt vanlige arbeidsplasser er det mer enn nok av.

5. Fast rutine på å dele resultater.

Her skal jeg innrømme at vi bare i perioder klarte å gjennomføre dette til helt faste tider. Ikke fordi vi ikke ville, men fordi vi ikke var flinke nok til å å følge opp intensjonene, rett og slett. Men vi delte tallene våre med alle – og jeg tror det er et tiltak som veldig mange setter enormt pris på.

Det blir faktisk god stemning av åpenhet også – selv om tallene ikke alltid er like gode.

6. Belønne alle New Biz-innsatser spesielt.

Selvsagt har alle en viss mulighet til å kunne påvirke valget av oss som samarbeidspartner. Noen ganger er det en ildsjel som ”tenker på hver minste lille detalj” knyttet til en pitch – så ting vipper riktig vei. Andre ganger er det en engasjert medarbeider som traff en potensiell kunde i helgen, osv, osv.

Slike initiativ er det viktig å anerkjenne umiddelbart – og gjerne bruke fellesmøtet for å være tydelig på at dette er ekstremt viktig.

7. Vær raus, alltid!

Hva slags faste aktiviteter som skaper god stemning i ulike selskaper, varierer. Jeg tror de som er nevnt over er ganske universelle, men med stadig flere ”remote”-kolleger, er det behov for å tenke nytt og annerledes.

Et interessant selskap som kan vekke interesse blant såkalte nettverks-selskaper, er å se nærmere på programvare som Katmai. Her er lenke til et 3 minutters intervju om denne nye programvaren. Jeg kjenner et selskap i Norge som bruker den, om du virkelig er interessert!  

Tilbake til New Biz.

Det er lett å si at god arbeidskultur stimulerer til god innsats og bedre resultater. Av og til blir det fine ord, som kopiert ut av en lærebok om ledelse eller en generell ChatGPT-tekst. Men tro meg – dette er ikke bare teori og fine ord.

For å lykkes med New Biz, og skape økonomisk overskudd, er du nødt til å bruke tid på å skape et overskudd av god energi først. Eller samtidig.

For tror vi at det finnes en sammenheng mellom New Biz-suksess og god stemning på jobben?

Ja, det tror vi!

 

 

Vil du ha New Biz-tips hver uke?

Jeg får ukentlige tilbakemeldinger fra lesere som elsker dette innholdet! (Hvis du allikevel skulle gå lei, kan du selvsagt hoppe av med et enkelt klikk.)

Obs! Jeg hater spam og deler ingen data med noen. :- )